Du kan läsa mer om Modhir på hans hemsida
Modhir Ahmed föddes i slutet av 1960-talet. Han studerade vid Bagdad Institut of Fine Arts som av sin den tid då Minimalism var den ledande rörelsen i konstvärlden. Som student, var han mycket en produkt av sin tid. Tiden då Shaker Hassan Said, Iraks mest inflytelserika artist, gav upphov till den första uttryck för Iraks konstnärliga arv omvandlas tillmodern konst visuella språk – från den rikedom av Mesopotamien till skönheten och mot bakgrund av horisonten för vanliga arabiska inhemska faktorer. Som ett resultat av hans entusiasm på denna revolutionerande koncept skulle ung Modhir bringa sin fritid på Nationalmuseum ritning och upptäcka de grundläggande principerna för abstrakt och minimalism – en plats där han skulle härleda modern konst koncept kreativ fantasi. Det innebar konstnären återvinna oskuld av ett barns syn, en naivitet som bygger på gedigen kompetens och framför allt individualitet. Han skapade random ritningar som drivs av sin intuition när man lyssnar på ”Maqam” och irakiska poesi.
I januari 2012, firade han sina 35 år av konst fattandet på Dalarnas museum med en utställning med titeln ”Modhir Ahmed: 35 år Retrospektiv” som ockuperade tre rum i museet i kronologisk ordning och presenterade en unik möjlighet att studera konstnärens arbetade engagemang grafik vilket ledde till en raffinerad behärskning av blandade massmediamålningar – originalarbeten på papper -further översatt tre dimensioner installationer och skulpturer. Utställningen undersökte också konstnärens slående självporträtt som skapats under 80-talet, som pekar på betydelsen av figuration hela konstnärens verk och estetiska metoder som guidade hans beslut och hans oeuvre som helhet. Den retrospektiva reste till staden Borås, konstnärens första bostad i Sverige i oktober förra året 2012.
Med titeln ”Lord of the Earth”, den kontroversiella tredelade utställning med fokus på hans mycket nya produktioner i 2D översatt till 3D med hittade föremål. Det var ett experiment på – ”konst åskådarskap” ett nytt koncept för att visa konst; ”Konst uppskattning,” processen för konsumtion; ”Värdet av konst,” Guide att uppmana tittarna att utöva sin intellektuella överlägsenhet som ett sätt att utvärdera den konstnärliga förtjänst konstutställningar – i syfte ofinspiring människor att sträva efter förändring i hur de förhåller sig till den en gång vackra och säker och erkänna den roll som vi alla spela i förstörelsen av vår planet och livet på jorden. Han bor och arbetar i Falun, Sverige sedan 1992 som chef för Falu Konstgrafiska Verkstad.
Han är en medlem av International Judging panel IMPRINT Kulisiewicz International Graphic Arts Triennalen i Warszawa och jurymedlem i MTG PrintArt Krakow-Katowice- Krakow Triennale.