Webbplatsens överlägg

22 okt – 13 nov – Ardy Strüwer

BIOGRAFI

malarens-dromhattArdy Strüwer föddes i Batavia på Java för drygt 60 år sedan och kom som tioåring till Holland. Hans stora konstintresse förde honom till Kungliga Konstakademien i Haag. Så småningom flyttade han till Sverige för fortsatta studier vid Kungliga Konstakademiens grafiska avdelning i Stockholm. I Paris har han arbetat i den kända grafiska ateljén Clot, Bramsen & Georges och i New York på likaledes välrenommerade The American Atelier. Sedan 1986 bor Ardy i Frankrike. ”Jag bodde i Sverige i trettio år, men upptäckte alltmer hur klimatet gjorde det svårare för mig att måla. Jag saknade ljuset för mycket och vintrarna var för långa.”

 

Att vara målare är att fungera som optisk författare, säger Ardy. Att måla är att tala ögonens språk och att betrakta målningen är att läsa i form och färg. Man kan se på konst med tre ögon; sina egna och hjärtats.

 

Ardy målar i explosiva färger, ofta i surrealistisk stil med kvinnoansikten som ofta återkommande motiv. Hans konst är en hyllning till livets ursprung, kvinnan. Ardys bildvärld är fylld av orientalisk prakt, kvinnobesatthet och surrealistiska färgdrömmar. Den är glimrande vacker och rymmer samtidigt skikt av trolldom och vanvett. Ardy målar ofta i en blandteknik ”mixed media” d.v.s. olja, tempera och akryl blandat på duk och akvarellpapper. Collagebilder gör han oftast på sina resor runt om i världen.

Internationellt har Ardy blivit ett stort namn och han har haft utställningar i Europa och USA. Hans målningar är i många privata samlingar och museer bl.a. på Moderna Museet i Stockholm, på Gemeente Museum i Den Haag Holland och Peter Stuyvesant Collection.

tavlaLITOGRAFIER

På Kungliga Konstakademien i Haag lärde jag mig grunden till att göra grafik, etsning, litografi, linoleum och träsnitt. Senare, när jag kom till Sverige var jag gästelev hos Harald Sallberg på Kungliga konstakademiens grafiska avdelning i Stockholm och träffade bl.a. P.G. Thelander och Philip von Schantz. Grafik ska vara svart-vit tyckte jag då för att inte konkurrera med måleriet. Min stora etsningsidol var Rembrandt och jag tyckte bättre om hans etsningar än målningarna.

Det tog lång tid innan jag använde flera färger i min grafik. Det började genom silkscreen eller serigrafi som det också heter. Guld och rött började jag använda som bakgrund eller färgaccent till mina bilder i svart. Så småningom gav jag upp mina gamla värderingar om svart-vit grafik och vågade nu även använda flera färger i litografin.

Grafik är ett fint komplement till mitt måleri. Man kan multiplicera en bild i begränsad upplaga och få en bredare spridning av konsten. Trots alla dessa olika tryckmetoder tycker jag att det mest genuint spontana inom grafiken är att teckna direkt med handen i blyerts, krita eller bläck på papper, styrd av impulser från hjärnan, ögat och hjärtat.

De flest grafiska blad är tryckta i New York på The American Atelier, i Paris på Clot, Bramsen et Georges, i Stockholm hos Arne Andersson och Bosse Skoog screen.